علایم ظهور 2 دسته اند :
1) علایم حتمی
2) علایمی که شاید به وقوع نپیوندند !!!
به یک حدیث توجّه فرمایید :
در محضر امام باقر (ع) گفته شد : آیا در امور حتمیه نیز ممکن است برای خدا « بَدا » حاصل شود ؟
فرمود : آری.
گفته شد : میترسیم که در امور ظهور قایم آل محمد (ص) نیز بدا حاصل شود !!!
فرمود : نه ، ظهور قایم از « میعاد » است .
یعنی ظهور قایم از وعده های حتمی پروردگار است که خداوند در وعده هایش تخلف نمیکند .
امام (ع) به آیه شریفه زیر اشاره میکند :
« خدا هرگز در وعده های خود خلف نمیکند »
( بحارالانوار،ج52 ،ص250 و 251 _ غیبت نعمانی ، ص 162 _ بشارةالاسلام ،ص166 ، به نقل از امام جواد (ع) )
پیامبر اسلام (ص) میفرماید : « زمین هرگز خالی از حجت نخواهد بود که یا ظاهر و آشکار و یا خایف و نهان خواهد بود . تا حجتها و بیّنات حضرت پروردگار باطل نشود »
( الزام الناسب ،ص4 _ منتخب الاثر ،ص270 _ غیبت نعمانی ، ص7 _غیبت شیخ طوسی ، ص132 _ بحارالانوار ، ج 52 ، ص 92 _ ینابیع المودّه ، ج 3 ، ص 148 و قریب به این مضمون : نهج البلاغه ج 4 ص 37 )
فرق اسلام با بقیه ادیان این است که پیامبر بعد از خود ولی و پیشوا انتخاب کرد و فرمود :
« امام بعد از من 12 نفر است که 9 نفرشان از صلب حسین است و نهمی آنها قایم آنهاست . آنها اهل بیت و عترت من می باشند . گوشت آنها گوشت من و خون آنها خون من است »
( اصول کافی ، ج 1 ، ص534 _ منتخب الاثر ،ص 33 _ غیبت شیخ طوسی ، ص 93 _ ( از امیرالمؤمنین ) بحارالانوار ، ج 53 ، ص 142 و ینابیع الموده ، ج 3 ،ص 162 ( به نقل از غایة المرام ).